Digitalizace státní správy je naštěstí téma o kterém se u nás přestalo jen tlachat. Měřitelné výsledky se začaly objevovat ještě předtím, než v listopadu 2019 sněmovna schválila klíčový zákon, který má občanům zajistit možnost „povídat“ si úřady elektronicky. Jedním z takových pokusů je Portál občana.
Hlásím se ke skupině pacientů, kteří rádi testují nové aplikace, seznamují se s jejich možnostmi a nevyhnutelně občas narážejí na jejich omezeními. Nejinak tomu bylo v případě Portálu občana. Zcela se ztotožňuji s ústřední myšlenkou provozovat jednotný portál. Web je moderní a celkem přehledný. Rozhodně snese s srovnání s ostatními weby státní správy. Zatím ale není takový, jaký bych ho chtěl mít.
Ověření a federace identit
První zklamání na mě číhalo hned po přihlášení. Uživatel má sice na výběr ze dvou způsobů přihlášení, ale jen jeden z nich je plnohodnotný. Je jím novější eIdentita.Optimalizace
Dříve než jsem to stihl nahlásit jako chybu, podařilo se jim zajistit ochranu čudlíků proti opětovnému stisknutí. Donedávna například dvojklik na tlačítko pro zaslání výpisu z karty řidiče vygeneroval dvě samostatné žádosti. Taková chyba generuje zbytečnou zátěž a ve světě moderních webových aplikací působí přinejmenším neprofesionálně. Opraveno, jdeme dál.Vedle ostatního portál umožňuje nastavit notifikace na email. Například v případě, že se blíží expirace řidičáku, měli by dát vědět. Pokud si v notifikacích nastavíte i telefon, použijí ho v tuto chvíli pouze pro rezervaci termínu na úřadě. Vyzkoušené to zatím nemám.
Emaily umí zasílat i ve tvaru iCal - jejich příloha vytvoří událost ve Vašem kalendáři. Nenechte se ale zmást. Mylně jsem si vysnil, že umí vytvořit iCal feed. Tj. že by mi vytvořili privátní kalendář a plnili ho důležitými událostmi, podobně jak to dělají jiné webové služby. Ne, tak to zatím taky neumí.
Podpora
V rámci přípravy tohoto textu jsem utrpěl zkušenost s jejich podporou. Byl to poměrně intenzivní zážitek. Na infolince, jejíž číslo jsem našel na portálu (kde jinde bych ho taky hledal...), mi vysvětlili, že mi nemohou pomoci, protože jsem se dovolal na podporu eIdentity a ať to pošlu na support České pošty. Na druhou stranu je potřeba vyzdvihnout skutečnost, že operátor helpdesk věděl která páčka. To dnes není úplně samozřejmé.S dotazem proč datovka dosud nepodporuje federaci identit (SSO) jsem se tedy obrátil na service desk České pošty (SD4819717). Dostalo se mi následující odpovědi:
Můj doplňující dotaz na nastavení jejich SLA, s tím, že mi na jednoduchý dotaz odpovídají déle jak po měsíci mi dodnes neodpověděli (nespíš proto, že bez mého potvrzení ticket uzavřeli).
Zjevně je stále na čem pracovat, ale alespoň se něco děje. Snad nás již brzy zase nepovedou nemehla a půjde lépe.
--
Testováno naposledy dne 4.1.2019, na verzi portálu 1.42, v prohlížeči Firefox 71.0, operační systém Win10